انواع فشار تزریق در دستگاه تزریق پلاستیک

هنگامی که قصد دارند محصولات پلاستیکی را تولید کنند نیاز به فشاری است که بتواند مواد خام آن را به داخل قالب های این نوع محصولات تزریق کند که به این فشار، فشار تزریق می گویند. قالب ساز پلاستیک در اصفهان رائه دهنده این مطلب میباشد.

 عوامل مختلفی مثل: دمای قالب، شکل و اندازه ی آن قطعه مورد نظر، دمای سیلندر، ابعاد ورودی مواد به داخل محفظه و غیره می‌توانند روی میزان این فشار تاثیر گذار باشند.

در این مقاله قصد دارم از انواع فشارهای لازم برای تزریق در دستگاه پلاستیک صحبت کنم. در ادامه ی مقاله برای آشنایی با انواع فشارهای تزریق در این مدل دستگاه ها با من همراه باشید.

آشنایی با فشار اول تزریق پلاستیک:

در صنعت پلاستیک سازی زمانی که مواد خام پلاستیکی به داخل محفظه ی سیلندر به صورت مذاب  ریخته می شوند برای این که به محفظه نچسبند و امکان حرکت آن ها وجود داشته باشد و حبابی در روی سطح آن ها ایجاد نگردد نیاز به اعمال فشار بر روی این مواد و حرکت آن ها به سمت جلو به صورت یک دست می باشد.

 برای ایجاد فشار اول باید مواد مورد نظر به داخل قالبی که در جلوی سیلندر قرار دارند تزریق شوند برای این کار باید پس از تزریق مواد به داخل قالب و بسته شدن آن سیلندر به جلو حرکت کند و پس از آن روی بوش قالب قرار بگیرد در این مرحله مدار روغن با بیشترین حد فشاری که به آن وارد می شود باز می گردد و در نتیجه مارپیچ حرکت می‌کند و به جلو می رود.

در ادامه مقاله از مراحل بعدی عملکرد دستگاه تزریق پلاستیک و فشار های ایجاد شده در این مرحله بیشتر صحبت خواهم کرد.

 آشنایی با فشار دوم:

این فشار در مقایسه با فشارتزریق اول پایین تر و ضعیف تر است و به عوامل مختلفی مثل: ضخامت قطعه و اندازه طولی و قطری محفظه ی تزریق وابسته است منظور از فشار دوم تزریق این است که بعد از این که با فشار سیلندر مواد به داخل قالب ریخته شدند قبل از این که این مواد سرد و خشک گردند و دیگر قادر به جابه جایی نباشند با باز کردن شیری که در محفظه سیلندر برای تنظیم این فشارها وجود دارد میزان اعمال فشار را برای جلوگیری از برگشتن مواد به محل اولیه ی تزریق تنظیم می نمایند مدت زمانی که برای سرد شدن این مواد لازم است نیز توسط یک ساعت تعیین می گردد.

 استفاده از فشار دوم همیشه لازم نیست مثلاً در لوله هایی که قطر آن ها زیاد است امکان این که مواد به محل تزریق برگردند نیزبیشتر بوده و نیازمی باشد که فشار دوم تزریق روی آن ها اعمال گردد اما در محفظه هایی که قطرآن ها کم است به محض تزریق مواد به داخل آن ها به دلیل فضای کمی و باریکی که دارند مواد در آن سفت و سخت می شود و راهی برای بازگشت به عقب ندارند بنابراین دیگر نیازی به اعمال فشار دوم نیست.

در ادامه مقاله برای بررسی فشار سوم تزریق در دستگاه های تزریق پلاستیک با من همراه باشید.

آشنایی با فشار سوم تزریق:

بعد از این که اعمال فشار دوم تمام شد در حین این که مواد در داخل قالب در حال خشک و سرد شدن هستند مارپیچی که به سیلندر متصل بود شروع به حرکت دوباره می کند فشار سوم زمانی ایجاد می شود که راه خروج مواد از محفظه سیلندر بسته شده باشد و باز هم مواد به داخل آن تزریق شوند و این مواد اضافی روی هم جمع شده و بر اثر تجمع آن ها و پرشدن فضای جلوی سیلندر این مواد به مارپیچ در حال حرکت فشار وارد کنند و موجب عقب رفتن آن بشوند که به این فشار اعمال شده بر مارپیچ فشار سوم تزریق پلاستیک یا همان فشار پشت مارپیچ می گویند این فشار می تواند بر کیفیت  تولید محصولات پلاستیکی نهایی موثر باشد.

 منظور از فشار پشت مارپیچ در صنایع تزریق پلاستیک چه می باشد؟

همان طور که قبلا اشاره کرده بودم این فشار در پشت مارپیچ باعث می گردد که حرکت مواد داخل محفظه ی سیلندر توقف پیدا کند و محصول به دست آمده نهایی کیفیت بیشتری داشته باشد.

اما در صنایع دیگر این چنین نیست به عنوان مثال در تولید لوله های پلیمری، سیلندر مداوم در حال حرکت است و مواد را به سمت جلو هدایت می کند و هیچ فشاری برای توقف کردن مارپیچ آن وجود ندارد اما همان طور که اشاره شد در صنایع تزریق پلاستیک موادی که در سیلندر تجمع پیدا کردند با فشاری که به مارپیچ منتقل می‌کنند باعث می شوند که مارپیج متصل به سیلندر به سمت عقب رانده شود که این فشار تا زمانی که مراحل قالب گیری به پایان برسد ادامه دارد.

 اما میزان این فشار پایین تر از دو فشار قبلی است و در صورتی که این فشار زیاد گردد امکان دارد به مارپیچ آسیب وارد شود بنابراین زمانی که فشار در پشت مارپیچ زیاد شد باید دمای قسمت جلویی و میانی آن را زیاد کرد تا حرارت باعث شود مواد متراکم شده پشت مارپیچ دوباره نرم و ذوب شوند و فشار زیادی به مارپیچ وارد نکنند چرا که این فشار زیاد می تواند باعث ایجاد ترک هایی در مارپیچ شود.

 

 سخن پایانی:

در این مقاله برای شما از انواع فشارهای لازم برای تزریق محصولات پلاستیکی در ماشین های تزریق پلاستیک صحبت کردم. بر اساس مطالبی که در این مقاله به آن ها پرداخته شد درصورتی که فشارهای اعمال شده بر روی مواد خام پلاستیکی و مذاب موجود در محفظه ی سیلندر به اندازه باشند و در زمان درست وبه میزان کافی بر روی آن ها اعمال شوند کیفیت محصول پلاستیکی در نهایت بهتر خواهد بود.

 برای خریداری این دستگاه ها همان طور که درابتدای مقاله اشاره کردم می توانید با مشاورین گروه طرح برتر در ارتباط باشید. امیدوارم از مطالب این مقاله لذت کافی را برده باشید وبه اطلاعات کافی و مناسبی با خواندن آن برسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *