انواع روش های قالب سازی مدرن

انواع روش های قالب سازی مدرن

انواع روش های قالب سازی مدرن

قالب سازی صنعتی است که از گذشته کاربرد دارد و به روش های گوناگونی انجام می شود.‌ در گذشته قالب ها را با سنگ و چوب می ساختند و برای شکل دادن به محصولات استفاده میکردند. به طور کلی قالب ها شکل هایی هستند که از آن ها برای تولید قطعات یک شکل و یکسان استفاده می شود.

امروزه از مواد زیادی چون : فلزات ، پلاستیک و انواع پلیمرها و حتی شیشه برای ساخت قالب ها استفاده می شود. استفاده از قالب ها معمولاً به این صورت است که موادی که میخواهند شکل بدهند و تولید کنند را درون قالب ها تزریق می کنند. قالب سازی روش های مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم و روش‌های قالب سازی را که کلاً چهار گروه هستند ، که شامل : ریخته گری_ قالب سازی تزریق پلاستیک _ آهنگری و پرس است را برای شما شرح می دهیم.

انواع قالب براساس مواد اولیه

قالب سازی صنعتی است که از سال‌ های دور مورد استفاده غذا قرار میگیرد. بسیاری از ابزار و وسایلی که به طور روزمره با آن ها سر و کار داریم با انواع قالب ها تولید شده اند.

 قالب هایی که تولید می شوند بر اساس ماده ای که با آن پر میشود و روشی که آن ماده به آنها تزریق میشود دسته بندی می شوند ، نام‌ های زیادی دارند که شامل :  قالب پلاستیکی _ گلی _ گچی _ فلزی _سیمانی _ شیشه ای _کاغذی _سرامیکی_ آزبست_ پلیمر_ چوبی_ پارچه ای _سنگی و…می باشند.

اما قالب ها را بر اساس شکلی که می دهند و روش کاری که روی محصول دارند هم انواعی چون : تزریقی _فشاری _ پرسی _ برشی_ درون سرمایی و درون گرمایی_ فرم‌دهی_ خم کاری _ لرزشی _ فشار باد_ فشار آب _سایشی و… هستند. که از این قالب ها برای تولید انواع قطعات صنعتی و طراحی و ساخت قطعه های مختلف استفاده می‌کند که به چند روش ساخته می‌شوند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

قالب ریخته گری

قالب سازی به روش ریخته گری از طریق شکل دادن فلزات و ذوب کردن آن ها به شکل قالب درست می شود. قالب های ریخته گری را معمولا به سه نوع : ماسه ای، ویژه و دایکاست تولید می کنند. قالب های دایکاست را برای تولید قطعات فلزی استفاده می کنند و اکثر قطعات آلومینیومی با دایکاست است. چون کیفیت بالایی دارد. اما برای تولید قطعه هایی که ضخامت زیادی دارند ، از قالب ریژه استفاده می کنند. برای تولید فلزاتی که نیاز به ذوب شدن دارند و بسیار داغ هستند از قالب های ماسه ای مدرن استفاده می‌کنند به این دلیل که ماسه با گرمای زیاد خراب نمی شود.

قالب پرسی  

از قالب های پرسی اکثراً برای تولید محصولات پلاستیکی استفاده می شود. چون پرس ها بسیار محکم هستند و با پلاستیک که به راحتی انعطاف می یابد می شود   راحت به آن شکل داد.پس برای قطعات پلاستیکی قالب پرسی بهترین روش است.

قالب آهنگری

قالب های آهنگری همانطور که از اسمشان پیداست برای تولید قطعه های محکم و فولادی استفاده می شوند. به این صورت که مواد فولادی ذوب شده را درون قالب‌های آهنگری می ریزند و یا به داخل این قالب‌ ها تزریق می کنند تا به شکل مورد نظر در بیاید.

قالب تزریق پلاستیک

قالب تزریق پلاستیک یکی از روش های نو ظهور برای ساخت محصولات پلاستیکی است. این روش به این صورت است که مواد اولیه و خام را با قیف وارد قالب می کنند و سپس آن را ذوب میکند که به پلاستیک مذاب تبدیل شود. بعد پلاستیک ذوب شده را با فشار زیاد به درون  قالب می ریزند و پس از سرد شدن آن وارد مرحله‌ ای که پران نام دارد می شویم. که در آن قطعه تولید شده آماده است و از دستگاه بیرون فرستاده می شود.

با توجه به اینکه این روش ، روشی مدرن است  و طی چند سال اخیر این نوع از قالب سازی طرفداران زیادی پیدا کرده ، باعث شده شرکت های قالب سازی نیازمند سازنده قالب تزریق پلاستیک شوند‌. این کار باعث رقابت بین شرکت‌ های قالب سازی شده تا بتوانند با هزینه مقرون به صرفه قالب های با کیفیت بالا را ارائه کنند.

طراحی و قالب سازی صنعتی مدرن

امروزه روش های پیشرفته و مدرنی برای قالب سازی روی کار آمده اند که هم دقت و هم سرعت را در این صنعت بالا برده‌اند. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستگاه های اسکن و پرینترهای سه بعدی و دستگاه های لیزر پیشرفته می توانیم در کوتاه ترین زمان ممکن قالب هایی بسازیم که قطعات مورد نیاز را با بهترین کیفیت و ظرافت تولید کنند.

 از مزایای قالب سازی به روش سه بعدی می توان گفت که طراح ، برای تولید قطعه ، طرح مورد نظر مشتری را با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته به مشتری نشان می دهد و در صورت تایید شدن طرح اولیه ؛ به راحتی قالب آن را می‌سازند و می‌توانند به این روش هر قطعه ای را به تولید انبوه برسانند.

کلام آخر

در این مطلب با انواع قالب ها و روش های تولید قالب سازی مدرن آشنا شدیم. گروه فنی مهندسی طرح برتر از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در طراحی و تولید انواع قالب ها و قطعات پلاستیکی آغاز کرد و با تیمی مجرب و ماهر پروژه های زیادی را با بهترین کیفیت به سرانجام رسانده است.

 امید است که با خواندن این مقاله با فعالیت‌های این شرکت آشنا شده باشید و می توانید با مشاهده محصولات و خدمات این گروه تولیدی از امکانات این گروه با استعداد و بهره مند شوید. برای اطلاعات بیشتر راجع به قالب ها و طراحی قطعات مورد نیاز می توانید ، از طریق گزینه تماس با ما با مشاورین شرکت در ارتباط باشید تا با مشاوره درست و رایگان اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید کالای مورد نیاز خود را از آن ها تهیه نمایید. اگر تا اینجای این مقاله با من همراه بودید از شما ممنونم که این مطلب را خواندید تا شما را با انواع روش های قالب سازی مدرن آشنا کنم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *