کاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیک

اسید استئاریک به وسیله ی زنجیره ی بلندی از اسیدهای چرب که غیر سمی و به صورت غیر اشباعند ساخته می شود این اسید برای مصارف بسیاری به کار گرفته می شود از جمله: ساخت بسیاری از لوازم آرایشی، تولید پلاستیک، پاستیل و مکمل های غذایی و… این اسید زمانی که به صابون های ساخته شده از روغن نباتی اضافه شود باعث سفت شدن و قوام بخشیدن به آن می گردد.  میزان کلسترول موجود در اسید استئاریک برخلاف ترکیبات سازنده آن که اسیدهای چرب اشباع شده می باشند کمتر است.

 روش تولید این اسید به این صورت است که یا چند اسیدی که غیر اشتباع هستند را هیدروژنه می کنند یا به آب و چربی های حیوانی در شرایطی که حرارت و فشار بالا باشد اسید اضافه می کنند تا از این طریق اسید استئاریک ساخته شود این اسید چرب سمی نیست و سلامتی انسان را نسبت به بقیه چربی ها کمتر به خطر می اندازد.

با نوشتن این مقاله سعی دارم شما را با کاربردهای این اسید در قالب سازی تزریق پلاستیک اصفهان بیشتر آشنا کنم برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید تا پایان این مقاله من را همراهی کنید.

آشنایی با موارد استفاده از اسید استئاریک

 در محصولات پلاستیکی که سفت و سخت هستند برای نرم کردن آن ها از اسید استئاریک استفاده می کنند علاوه بر آن در صنایع غذایی برای تولید روغن های جامد، نباتی و حیوانی از چربی داخل اسید استئاریک استفاده می شود به این صورت  که چربی آن را ابتدا حرارت می‌دهند و سپس به آن برای ایجاد روغن فشار وارد می کنند که روغن های حیوانی همیشه چرب تر از بقیه هستند به این خاطر که میزان اسید استئاریک آن ها بیشتر است.

از موارد قابل استفاده ی دیگر اسید استئاریک در شغل هایی که نیازمند قالب گیری از مواد هستند مثل: صنایع ساخت محصولات پلاستیکی، شغل ریخته گری و… می باشد.

 به عنوان نمونه در ریخته گری روش کار با این عنصر به این شکل است که قبل از این که گچ ها را در قالب بریزند با پاشیدن پودر این اسید مانع از چسبیدن گچ به قالب می شوند و به آسانی بعد از خشک شدن گچ شما می توانید آن را از قالب در بیاورید.

در ادامه ی مقاله برای شرح کاربردهای دیگر این اسید چرب با من همراه باشید.

 برای ساخت شمع، به عنوان روان کننده ها، به عنوان یک پوشش حفاظتی در فلزات به هنگام کار کردن با آتش، به عنوان یک ماده سفت کننده در آبنبات ها، شکر، قند و غیره به منزله ی روکش محافظتی در کارت های اعتباری، برای سفت کردن وقوام بخشیدن به صابون ها و شامپو و مواد آرایشی بهداشتی، برای محافظت از فلزات در برابر فرایند اکسید شدن و غیره خلاصه ای از کاربرد های دیگر آن می باشد.

همان طور که قبلاً اشاره کرده بودم این اسید چرب بوسیله ی ترکیب با چند اسید دیگر در ساخت وسایل آرایشی و بهداشتی برای مرواریدی کردن آنها زیاد به کار میرود این اسیدها را در هر فعالیتی که نیاز به تزریق قالب باشد می‌توان به عنوان روان کننده به کار برد.

اکنون بعد از ذکر کاربردهای گوناگون این اسید چرب به بررسی کاربرد آن در تزریق پلاستیک در ادامه ی مقاله خواهم پرداخت.

آشنایی با موارد استفاده از اسید استئاریک در تزریق پلاستیک:

این عنصر در تولید صنایع پلاستیکی بسیار کاربردی بوده و به طور کلی در هنگام قالب سازی ، رنگ کردن وحتی خروج این نوع محصولات از قالب بسیار کمک کننده است. و باعث کیفیت بالای محصولات در حین تولید و راحتی کار شده اند.

  همان گونه که در قسمت‌های قبلی مقاله اشاره کرده بودم یکی از کاربردهای فراوان این اسید برای جداسازی در فرایند های تزریق در قالب می باشد در تزریق پلاستیک به داخل قالب استفاده از اسید استئاریک باعث می‌شود زمانی که آن ماده تزریق شده شما خشک و سرد شده است به راحتی قابل جداسازی باشد.

 از دلایل مهم بعدی استفاده از این اسید در تزریق پلاستیک کمک به ساخت لوله های ،pvc ورق و در کل اکثر محصولات پلاستیکی می باشد که به خاطر تغییر پیدا نکردن در ساختارش به هنگام حرارت دیدن و قرار گرفتن در معرض نور به عنوان یک روان کننده گزینه مناسبی می باشد.

 علاوه بر آن با نرمیی که به محصولات پلاستیکی در زمان ترکیب شدن به آن ها می بخشد باعث می شود که این محصولات در زمان خروج از قالب دچار ترک خوردگی و شکستگی نشوند و با شکل پذیری این محصولات در زمان روانکاری جدا شدن آن ها از قالب راحت تر صورت بگیرد علاوه بر آن به منزله ی یک حل شونده در رنگ های پلاستیکی با اضافه کردن آن به این محصولات می توان از ایجاد تغییر رنگ در آن ها جلوگیری نمود.

اکنون که با کاربردهای این اسید در تزریق پلاستیک و قالب ساز پلاستیک در اصفهان آشنایی پیدا کردید بهتر از نکاتی را در مورد نباید های استفاده از آن هم بدانید.

چه موقع از اسید استئاریک نباید استفاده کرد؟

با اینکه اشاره کرده بودم که این اسید سمی نیست واز پر استفاده ترین اسید ها در فرآیند های تزریق قالب به شمار می‌آید اما باید توجه داشته باشید که به دور از دسترس خانم های باردار و کودکان از آن استفاده نمایید.

 در صورتی که دچار حساسیت های پوستی هستید از این ماده استفاده نکنید چرا که در هنگام کار با این ماده اگر نکات ایمنی را رعایت نکنید در صورت برخورد با پوست، چشم، گوش و بینی شما ممکن است باعث ایجاد تاول، خارش و سوزش، ایجاد کهیر و قرمزی و پوسته پوسته شدن درآن قسمت گردد بنابراین اگر چنین اتفاقی برای شما حین کار با آن پیش آمد حتماً سریعاً خود را به پزشک برسانید.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردم شما را با اسید استئاریک و کاربردی که در تزریق پلاستیک دارد بیشتر آشنا کنم اما این اسید در کنار کاربردهای فراوانش احتمال آسیب رساندن به شما طبق آن چه در پایان مقاله به آن ها اشاره شد در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی به هنگام کار با آن دارد بنابراین هنگام استفاده از آن مراقب خود باشید. امیدوارم نهایت استفاده را از این مقاله برده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *