مشخصات فنی تزریق پلاستیک بادی

تزریق پلاستیک بادی چیست؟

مقدمه

امروزه در بسیاری از صنایع خودرو سازی، لوازم خانگی، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دیگر صنایع مختلف از انواع قطعات پلاستیکی برای محافظت، تقویت و ساخت طیف وسیعی از محصولات استفاده می‌ شوند. با توجه به این اصل که تولید پلاستیک در تیراژهای بالا به هزینه ی پایین تری نیاز دارد، کاربرد آن در انواع صنایع رشد زیادی کرده است. با این حال تعداد بسیار کمی از تولیدکنندگان صنایع مختلف از فرآیند تولید قطعات پلاستیکی مورد استفاده خود آگاه هستند. برای تولید قطعات پلاستیکی فرآیندهای مختلفی وجود دارد، یکی از رایج ترین آن ها تزریق پلاستیک بادی است. دستگاه بادی تزریق پلاستیک یک تکنولوژی نوین برای تولید و ساخت قطعات پلاستیکی به صورت انبوه و هم اندازه با خطای ناچیز است. صنعت پلاستیک بادی سه فرآیند اصلی ترموپلاستیک را پوشش می دهد: اکستروژن بلومولدینگ ، پلاستیک بادی کششی و اینجکشن بلومولدینگ (تزریقی بادی).

از جمله محصولات و قطعات بزرگ، کوچک و کاربردی که از روش تزریق پلاستیک بادی تولید می شوند، می توان به بطری‌ های آب معدنی، نوشابه و آبمیوه، ظرف شامپو، ظروف آرایشی و بهداشتی، قطعات خودرو، انواع دبه ها، صندلی و صندلی استادیوم، وسایل آبیاری و هر نوع قطعه و قالب پلاستیکی تو خالی دیگر اشاره کرد. با وجود این که می توان از روش تزریق پلاستیک بادی تعداد زیادی از محصولات پلاستیکی را تولید کرد، اما فرآیند تریق پلاستیک باید به شدت کنترل شود تا کیفیت محصولات و قطعات نهایی حفظ شود. گروه فنی مهندسی طرح برتر در این مقاله شما را با مشخصات فنی تزریق پلاستیک بادی، انواع و کاربرد آن آشنا  می کند.

مشخصات فنی تزریق پلاستیک بادی

مشخصات فنی تزریق پلاستیک بادی

فرآیند تزریق پلاستیک بادی پیچیده است و از دستگاهی به نام «بلومولدینگ» استفاده می شود. با استفاده از دستگاه بلومولدینگ، فرآیند ذوب، تزریق و تبدیل پلاستیک به شکل یک قالب فلزی که در دستگاه نصب شده است، انجام می شود. “پاریزون” یک لوله مذاب ترموپلاستیک است که با دمیدن یا باد کردن یک جسم توخالی، شکل حفره ی قالب مورد نظر را تشکیل می دهد و وارد دستگاه اکسترودر می شود. در فرآیند اکسترودر نیمه های قالب مورد نظر به هم رسیده و روی هم بسته می شوند. سپس هوا که یک گاز تحت فشار است، به داخل وارد شده و پاریزون گرم شده را به طرف دیواره‌های قالب هدایت می کند تا محصول مورد نظر از میان نیمه های قالب تولید شود. مراحل فوق شرح کلی فرآیند طراحی تجهیزات تزریق پلاستیک بادی است. برخی از این دستگاه ها اتوماتیک هستند و انواع قطعات پلاستیکی را در تیراژ بالا تولید می کنند. قالب گیری تزریقی به دلایل زیر از پرکاربردترین فرآیند تولید محصولات در سرتاسر دنیا می باشد:

انعطاف پذیری: سازندگان می توانند طرح قالب و نوع ترموپلاستیک مورد استفاده برای هر جزء را انتخاب کنند. این بدان معناست که فرآیند قالب‌گیری تزریقی می‌ تواند اجزای مختلفی را تولید کند، از جمله قطعاتی که پیچیده و با جزئیات زیاد هستند.

کارآیی بالا: هنگامی که فرآیند راه اندازی و آزمایش شد، ماشین های قالب گیری تزریقی می توانند هزاران محصول در ساعت تولید کنند. استفاده از ماشین قالب گیری تزریقی هیدرولیکی، الکتریکی یا هیبریدی نیز این فرآیند را نسبتا کارآمدتر می‌ کنند.

سازگاری: اگر پارامترهای فرآیند به شدت کنترل شوند، فرآیند قالب گیری تزریقی می تواند هزاران جزء را به سرعت و  با کیفیت ثابت تولید کند.

مقرون به صرفه بودن: زمانی که قالب (که گرانترین قسمت است) توسط قالب ساز پلاستیک در اصفهان ساخته شد، هزینه تولید هر جزء نسبتا پایین است، به خصوص اگر در تعداد زیاد ساخته شوند.

با کیفیت: حتی اگر تولید کنندگان به دنبال محصولات پلاستیکی محکم، انعطاف پذیر و یا با جزئیات زیاد باشند، فرآیند قالب گیری تزریقی قادر است آن ها را با کیفیت بالا به طور مکرر تولید کند.

این مقرون به صرفه بودن، کارآیی و کیفیت قطعات تنها برخی از مشخصات فنی تزریق پلاستیک بادی و دلایلی است که بسیاری از صنایع استفاده از قطعات قالب‌گیری تزریقی را برای محصولات خود انتخاب می‌ کنند.

تزریق پلاستیک بادی

تزریق پلاستیک بادی چگونه انجام می‌ شود؟

اگرچه در ظاهر، فرآیند تزریق پلاستیک بادی ممکن است ساده به نظر برسد، پارامترهای زیادی وجود دارد که برای اطمینان از کیفیت کلی اجزای پلاستیکی تولید شده باید به شدت کنترل شوند. درک عمیق فرآیند و پارامترها به تولیدکنندگان کمک می کند تا محصولات پلاستیکی را که می توانند کیفیت و ثبات مورد نیاز خود را ارائه دهند، شناسایی کنند. همانطور که قبلا اشاره کردیم با قالب‌ گیری بادی با سه روش متفاوت تولید می شود:

  • اکستروژن بلومولدینگ

بزرگترین و شناخته ترین روش قالب گیری اکستروژن بلومولدینگ است، پس از آن فرآیند پلاستیک بادی کششی و پلاستیک بادی تزریقی قرار دارد. پس از آن باید لقمه در حالت استراحت قرار گیرد تا پلاستیک تولید شده در داخل قالب سرد و سفت شود. پس از چند دقیقه، قطعه پلاستیکی از قالب جدا می شود. در فرآیند اکستروژن بلومولدینگ تولید انواع قطعات پلاستیکی به صورت پیوسته یا متناوب صورت می‌گیرد.

در این روش وزن لقمه ممکن است ضخامت قطعه پلاستیکی را کمی سخت کند. اما سیستم هیدرولیکی این مشکل را برطرف می‌ کند. این روش برای تولید محصولاتی مثل بطری‌ های موادغذایی و شوینده‌ ها کاربرد زیادی دارد اما از نظر استحکام قطعات پلاستیکی ضعیف می باشد و تنها برای تولید قطعاتی که تو خالی هستند، کاربرد دارد.

  • پلاستیک بادی کششی

تزریق پلاستیک بادی به روش تزریقی کششی درست مثل همان روش اکستروژن به دمیدن باد نیاز دارد. البته در این روش قطعه پلاستیکی باید به صورت شعاعی و طولی کش داده شود تا به شکل دلخواه برسد. از این روش تزریق پلاستیک بادی برای تولید قطعات و محصولاتی استفاده می‌ شود که به مواد اولیه کشسانی نیاز داشته باشند. در واقع مواد اولیه کشیده می‌ شوند و بنابراین باید تحمل این کشش را هم داشته باشند تا پاره نشوند. از ویژگی های تولید قطعات پلاستیکی با این روش می‌ توان به سبک و مقاوم بودن محصولات تولید شده اشاره کرد. اما روش تولید پلاستیک بادی به روش کششی محدودیت دارد و تنها محصولات مشخصی را تولید می کند.

  • اینجکشن بلومولدینگ (تزریقی بادی)

از دیگر روش‌ های تزریق پلاستیک بادی به روش اینجکشن یا تزریقی است. این روش برای تولید انبوه محصولات داخل شیشه‌ ای و پلاستیکی از جمله ظروف یکبار مصرف کاربرد دارد. در نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک بادی ابتدا لقمه اولیه را با تزریق درست می‌ کنند، سپس باد داخل آن دمیده می‌ شود. در نهایت جسم پلاستیکی را بعد از سفت و سرد شدن از قالب جدا می‌ کنند. مزیت این روش بالا رفتن دقت برای تولید قطعات پلاستیکی است. همچنین نیروی گیره آن برای قطعات بزرگ بالا می‌ رود. محصولاتی که با این روش تولید می‌شود، دوام بالایی دارند. هزینه تولید هم تا حدودی پایین است. البته روش اینجکشن بلومولدینگ مشکلاتی نیز دارد. این روش بیشتر برای تولید قطعات کوچک مناسب است، مصرف انرژی در آن بالا است و فرآیند دمیدن هم کمی مشکل‌ ساز است.

اینجکشن بلومولدینگ

نتیجه گیری

خرید دستگاه پلاستیک بادی که مناسب با فعالیت مدنظر شما باشد، اولین و مهمترین مرحله از راه اندازی خط تولید پلاستیک بادی است. با توجه به هزینه نسبتا بالای سرمایه گذاری و خرید ماشین آلات پلاستیک بادی جمع آوری اطلاعات کافی و بهره بردن از مشاوره مشاوران و کارشناسان متخصص در این حوزه مهمترین اقدام در راه احداث کارگاه و کارخانه تولید محصولات پلاستیکی می باشد. کارشناسان قالب ساز دایکاست در اصفهان ما آماده ارائه مشاوره های فنی در زمینه انتخاب و خرید دستگاه های بادی پلاستیک و تزریقی بادی می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *